Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy, która zapewnia czystość i porządek na swoim terenie i tworzy warunki niezbędne do ich utrzymania. W ramach tych zadań, rada gminy uchwala zarówno regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, jak i szereg innych niezbędnych dokumentów.
Książkę stanowi 65 list kontrolnych badających wykonanie zadań w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi w gminach. Każda lista poprzedzona jest szczegółowym komentarzem co do podstawy prawnej podejmowanego badania.
Autorzy opracowali listy w 8 kategoriach zadań:
- Prawo miejscowe dotyczące realizacji zadań w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Zamówienia publiczne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Obowiązki właścicieli nieruchomości w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Warunki udzielania zezwoleń na świadczenie usług.
- Postępowanie podatkowe dotyczące opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
- Postępowanie kontrolne dotyczące gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Sprawozdawczość z gospodarowania odpadami komunalnymi.
- Postępowanie administracyjne w sprawie kar pieniężnych.
Stan prawny: marzec 2013 r., z uwzględnieniem ostatnich zmian ustawy z dnia 25 stycznia 2013 roku o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Dz.U. z 2013 r., poz. 228.
Autorzy opracowali także oddzielną listę kontrolną do badania prawidłowości dostosowania uchwał rady gminy, stanowiących przepisy prawa miejscowego - po nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Uwaga: integralną częścią pozycji jest suplement elektroniczny, który zawiera wzory list kontrolnych w formacie MS Word i umożliwia bezpośrednią pracę na plikach, a także uzupełnienia o własne dane, zapis, wydruk itp.